Racisme en actualiteit
Opdracht: Tijdens dit lesuur gaan jullie in groepen werken. Elke groep start met een verschillende opdracht
1. Lees de instructiefiches.
2. Ga op zoek naar betrouwbare bronnen.
3. Typ jullie gezamenlijke antwoorden in een Word-document. Je kan dit via Google classroom na de les indienen.
4. Maak eventueel gebruik van de hulpfiches.
5. Schuif door na 12 minuten.
Hoek 1: groeperingen/organisatie
stap1: Kies één van de volgende groeperingen.
stap2: Motiveer je keuze. Waarom heb je deze uitgekozen?
Stap3: Noteer hun doel/idealen.
Stap3: Noteer waar ze actief zijn en wat ze juist doen.
Stap 4: Ben je voorstander? Waarom wel of waarom niet? Noteer minstens 1 argument.

Hoek 2: Kleuters en kleur
stap1: Bekijk het filmfragment.
stap 2: Noteer jullie eerste gevoel bij het zien van het fragment.
stap 3: Wat vinden jullie van de antwoorden van de kinderen? Is dit voor de hand liggend?
Stap 4: Wat vinden jullie ervan dat kinderen met een donkere huidskleur hetzelfde reageren als kinderen met een witte huidskleur? Motiveer jullie antwoord en schrijf minstens 3 regels.
Hoek 3: Zalmroze de enigste kleur
stap 1: Bekijk het filmfragment.
stap 2: Zijn jullie voorstander of tegen het idee? .
stap 3: Geef minstens 2 argumenten om je mening te staven

Hoek 4: Fairplay
stap 1: Surf naar:

stap 2: Volg de spelinstructies.
stap 3: Denk na over je keuze.
Stap 4: Wat ervaar je als buitenstaander? Leg uit welke gevoelens dit veroorzaakt.
Hoek 5: Getuigenissen
stap 1: Bekijk de getuigenissen op

stap 2: Heb jij al zo'n gelijkaardige ervaring gehad? Noteer kort.
stap 3: Ken jij iemand die al met racisme geconfronteerd werd?
stap 4: Zou jij ingrijpen moest jij of je vriend/vriendin zo'n situatie meemaken?